Helgen hos oss

När jag kom hem från jobbet på fredagen såg gatan ut så här.

 

I övrigt har helgen gått till hemmafix. Igår köpte vi golv. Som nu ligger och ska torka i en vecka innan vi kan lägga det.

 

Idag har jag varit hemma och grejat i trädgården och under största delen av tiden har jag bara haft Ville som sällskap. Loella har varit hos en kompis och Ilon har lekt med grannen och Silas fick följa med farmor och farfar till stugan. Det var ju faktiskt hans tur nu. Det hade han inte glömt sedan han grät i min famn förra helgen när Ilon och Ville åkte med farmor och farfar till stugan. Desto gladare var han idag. Så det var jag och Ville idag. Pappan har åkt på ett tredagars-kundbesök.

 

Jag kan inte så mycket om trädgård och har inte riktigt koll på vad man ska göra och i så fall när det passar att göra det. Jag trodde till exempel att löven skulle förmultna, men när jag förra helgen såg att grannen krattade bort löv från planteringar och gräsmattan, så bestämde jag mig för att också göra det. Så igår krattade vi löv och bar undan grenar som jag hade klippt bort. Men jag fastnar alltid någonstans och glor och vet inte om jag skal klippa bort eller om det är något som man inte ska klippa bort. Och vad jag tycker är fint eller fult vet jag ännu inte riktigt heller.

 Ville filosoferar inne i trädet.

 

Inte varje dag och inte varje vecka, men med jämna mellanrum frågar han samma fråga - När ska vi åka hem till Solvändegatan? Det är nu fem månader sen vi flyttade och de två som jag inte trodde skulle minnas något från Solvändegatan är just de som frågar om det mest. När frågan kommer upp så pratar vi om att det här nu är vårt hus och hem och att det bor någon annan där vi bodde förut. Och så går det några veckor och så frågar han igen. Idag var en sån dag.

 

Strax efter att Ville ställt frågan om Solvändegatan kom Solvändegatan till oss, eller nästan i alla fall. Lite som i de här programmen där det kommer en ”nanny” åkandes och ska visa hur barnen ska tas så kom hon - min vän, tidigare granne, tillika trädgårdsexperten åkandes i sin lilla bil precis när jag stod där och kliade mig i huvudet. Så vi tog ett varv och hon kunde peka – klipp där, klipp där. Där växer syrén, där växer björnbär, där rosor, magnolia osv.

 

Och så fick jag en hjälpande hand till att göra en liten ommöblering och lyfta jord och flytta några smultronplantor till en pallkrage.

 

Vi är i ett litet mellanläge här i vår trädgård. Samtidigt som vi skulle vilja fixa fint så vet att vi inom en snar framtid ska dränera om hela huset vilket gör att det inte är någon idé anstränga sig allt för mycket utan vi får göra lite halvfint. Så nu har det blivit lite ”man tager vad man haver”. Jag gillar ju det i och för sig. Det blir mer sport när man är begränsad. Framför det stora fönsterpartiet var en rabatt dit vi igår lagt plattor som låg i en stor hög runt knuten.

 Det blev en provisorisk altan.

Här ska något planteras utöver smultronen.

Och så hann vi avhandla lite av det vi låg back på. Och Ville fick sig lite bus i soffan.
 
Jag passade på att plocka bort en massa krafs från dessa två skänkar som vi köpte när vi precis flyttat in i vår fina lägenhet på Östermalmsgatan för tio år sedan. Det syns att både barn och inbrottstjuvar har härjat i skåpen, då det är avskavt både här och där. Under ligger en stor Pappelinamatta, som jag inte vet om jag vill ha kvar eller om vi ska göra oss av med den.
 
 
Nu borde jag gå och lägga mig.
 

Kommentera här: